راهنمای جامع قیمت زیرسازی آسفالت

قیمت زیرسازی آسفالت

آسفالت انقدر نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد که از اهمیت آن غافل هستیم. اختراع آسفالت کمک زیادی به علم راهسازی کرد و باعث تسریع و سهولت رفت و آمدها شد. یکی از مراحل مهم در اجرای آسفالت زیرسازی می باشد. عملیاتی که سطح زمین را آماده پخش آسفالت می کند زیرسازی نام دارد. توجه داشته باشید که قیمت زیر سازی آسفالت به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله به بررسی زیرسازی و تأثیرات عوامل مختلف بر قیمت زیرسازی آسفالت خواهیم پرداخت.

 

مراحل اجرای آسفالت

قبل از اینکه به بررسی مرحله زیرسازی بپردازیم بهتر است مطالبی را در مورد آسفالت به شما بگوییم. آسفالت و یا به انگلیسی Asphalt ترکیبی است از مخلوط شن، قیر و ماسه. آسفالت انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند که باید با توجه به شرایط محیطی مورد نظر مصرف کننده انتخاب شوند. اجرای آسفالت مراحل مختلفی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. زیرسازی:

در این مرحله که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت باید سطح جاده را طی عملیات های متعدد به شیوه ای مسطح کنند که برای پخش آسفالت آماده شود.

2. زهکشی:

در این مرحله باید سطح جاده خاکی را متناسب با شرایط محیطی و اندازه جاده به شیوه ای طرح کنند که در برابر بارهای وارده، شرایط نامناسب جوی و بار وارده از حمل و نقل خودروها و مردم مقاوم باشد. کارشناسان برای زهکشی حتما باید شرایط مکانی که جاده در آن احداث می شود را در نظر گرفته بگیرند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

3. قیر پاشی:

همانطور که از نام آن پیدا است در مرحله قیر پاشی باید سطح طبیعی جاده را به استفاده از قیر یکدست کنند.

4. آسفالت کشی:

این مرحله در دو بخش انجام می شود. ابتدا باید یک لایه آسفالت را (آستر) روی سطح پخش کرده و سپس لایه اصلی اجرا شود. در آخرین مرحله با استفاده از غلتک سطح جاده صاف و فشرده می شود.

پروژه آسفالت در تهران

انواع بستر لازم برای زیرسازی آسفالت

بیان اولین مرحله از زیرسازی آسفالت

  • اولین مرحله از زیرسازی آسفالت خاکبرداری است. این مرحله را می توان یکی از مهم ترین مراحل دانست. زیرا اگر این مرحله به خوبی هر چه تمام تر انجام نشود آسفالت دچار ترک می گردد. پس باید در بین مراحل زیرسازی آسفالت و مراحل آن این را در اولویت قرار دهید.
  • مرحله بعدی خاکریزی می باشد. حالا که خاکبرداری انجام شد باید یک لایه جدیدی برای زیرسازی آسفالت قرار دهید. در این مرحله باید کف گذاری انجام گیرد. با استفاده از مصالح خوب و استاندارد دیگر خبری از ترک بر روی آسفالت نخواهد بود. این کف گذاری با استفاده از شن، خاک و سنگ انجام می گیرد. آب پاشی و کوبش نیز بخش مهمی از زیرسازی آسفالت و مراحل آن است.

زیرسازی آسفالت

برای زیرسازی آسفالت، پس از این که عملیات های خاکبرداری و خاکریزی اتمام یافتند، مراحل زیر باید دنبال شوند:

1. سابگرید: آخرین مرحله خاکریزی سابگرید نام دارد که زیر لایه های اساس و زیر اساس قرار دارد.

2. راکفیل کردن: در این مرحله عملیات سنگ ریزی انجام می شود.

3. زیر اساس: در این مرحله از مصالح معدنی مانند ماسه و سنگ استفاده می شود که با غلتک در سطح جاده پخش می شوند. تراکم این لایه باید 90 درصد باشد.

4. لایه اساس: این لایه از مصالحی مانند سنگ و شن تشکیل می شود. در این مرحله یک گریدر مصالح را با ضخامت مناسب، که متناسب با نوع خاک و بار جاده محاسبه می شود، روی سطح جاده پخش می کند. لایه اساس باید آب‌پاشی شود و تراکم مناسب را به دست بیاورد. تراکم این لایه باید 95 درصد باشد.

پروژه پخش آسفالت در تهران

اهمیت کف گذاری و خاکبرداری در قیمت زیرسازی آسفالت

مراحل خاکریزی و کف گذاری

  • ایجاد لایه اساس:این لایه، لایه اول در سطح بالایی است. برای ایجاد این لایه مصالح سنگی روی سطح پخش می گردند. ضخامت این لایه معمولا بین ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر می باشد. هنگامی که این لایه پخش شد برای اینکه بستر سازی به خوبی انجام گیرد و تراکم بستر به حد ۹۵ که استاندارد است برسد، اب پاشی صورت می گیرد و سپس با ماشین به کوبیدن و با غلطک به متراکم کردن آن می پردازند.
  • لایه دوم یعنی لایه زیر اساس: در این بسترها مخلوطی از مواد معدنی مورد استفاده قرار می گیرند و دوباره با استفاده از غلطک تراکم بستر را به ۹۰ درصد می رسانند.
  • لایه ساب گرید و لایه راکفیل: ابتدا لایه ساب گرید و سپس لایه راکفیل قرار می گیرد. لایه ساب گرید لایه خاکی اولیه است که لایه اساس زیر اساس روی آن قرار می گیرند. لایه راکفیل لایه ای است که در آن از قلوه سنگ استفاده می شود. می توان با استفاده از شفت اهک به ایجاد یک بستر تقویتی اقدام کرد. بستر تقویتی از رشد گیاهان نیز جلوگیری می کند. زیر این لایه ها زیر بستر طبیعی قرار می گیرد. در هنگام کف گذاری آسفالت بستر سازی درست و رعایت تراکم بستر برای داشتن آسفالتی صاف حیاتی است.این مقاله توسط تیم پرقدرت و متخصص مجری آسفالت در حوضه ی آسفالت کاری و ایزوگام تهیه شده است برای ثبت پروژه و تماس و ارتباط با این تیم روی لینک مجری آسفالت کلیک کنید.

    در زیر قیمت انواع زیرسازی اسفالت امده است :

    قیمت هر متر مربع زیرسازی اسفالت با مصالح مخلوط مبلغ توافقی تومان است .

    هزینه هر متر مربع زیرسازی جهت اسفالت با مصالح بیس مبلغ توافقی تومان است .

    قیمت هر متر مربع کوبیدن بستر و تسطیح و رگلاژ مبلغ توافقی تومان است .

    قیمت هر متر مربع زیرسازی راکفیل برای اسفالت مبلغ توافقی تومان است .


قیمت زیرسازی

قیمت زیرسازی آسفالت به عوامل مختلفی مانند ضخامت مصالح، ماشین آلات مورد استفاده و نوع مصالح بستگی دارد. هزینه های زیرسازی را به صورت متر مربع محاسبه می کنند. در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور هزینه مورد نیاز بر زیرسازی ممکن است دائما در حال تغییر باشد. اگر قصد اجرای آسفالت دارید و یا می خواهید از متوسط قیمت زیرسازی آسفالت مطلع شوید می توانید با کارشناسان شرکت ما تماس بگیرید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *